Mit vigyünk magunkkal?

A Tátra változatossága miatt alkalmas hegymászásra és lazább túrákra is. A magunkkal vitt felszerelést és öltözéket is ennek megfelelően kell kiválasztanunk. Kezdjük az egyszerűbb alapfelszerelésekkel.

Az Tátrai utazásra általánosságban

A Tátra egy magashegység, ezt ne felejtsük el! Ennek megfelelően még nyári időszakban is készüljünk meleg ruhával, esőkabáttal. Habár az utóbbi évtizedekben nagyon felmelegedett a Magas-Tátra, még így is érhetnek meglepetések minket a hegyek közt. A záporok, szélviharok gyakoriak, de ha nagyon ‘szerencsések’ vagyunk akár egy augusztusi hóesést is kifoghatunk.

Többnapos túra esetén mindenből legyen nálunk több, főként cipőből! Ha bármilyen okból a cipő feltöri a lábunkat, nagyon kellemetlen következő nap ugyanabban a cipőben túrázni, épp azért ajánlott legalább kettő, akár 3 pár cipőt, bakancsot vinni. Alsóruházatot is úgy pakoljunk, hogy számolunk vele, egy adag csak egy napra, mivel átizzadnak, eláznak.​

Ruházat a kirándulásokhoz

Mit vegyünk fel?

Alap ruházat

Alap ruházatunkat úgy válasszuk meg, hogy induláskor semmiképp se legyen melegünk benne, sőt, ha kicsit fázunk, az sem baj, hiszen túrázás közben hamar ki fogunk melegedni. Ha az időjárás engedi, mehetünk rövidnadrágban, de választhatunk hosszút is. Minden esetben olyan nadrág legyen rajtunk, amiben kényelmesen tudunk mozogni, ha egy-egy magasabb sziklára kell fellépnünk. Nem megterhelő utakra pamut póló is megfelelő, kényelmes, természetes anyag. Ha azonban arra készülünk, hogy meg fogunk izzadni az út során, akkor jobb választás egy műszálas, könnyen száradó felső, vagy technikai póló, ami nem ázik el túl könnyen és komfortosabb érzést biztosít egy izzasztó túrán is. Jótanácsként javasoljuk a hátizsákba egy plusz póló berakását is. Nagyon kellemes érzés, ha a késő délutáni hűvösebb időben nem az izzadt pólóban kell lesétálnunk a hegyről.

Cipő tekintetében szintén hasznos, ha előre ismerjük, milyen terepet fogunk végigjárni. Ha nem kifejezetten kemény útvonalat választunk, akkor se menjünk vékony talpú cipőben. Ne induljunk útnak szandálban vagy vászoncipőben. Egy vastag talpú sportcipő már jó kiindulás lehet, túracipő még jobb. Ha pedig rázósabb terepeket is tervbe vettünk, érdemes túrabakancsban indulni, ami nemcsak a talpat és a lábfejet, de a bokát is védi, stabilan tartja. Érdemes akár több túrazoknival is készülni arra az esetre, ha beleizzadnánk az elsőbe.

További ruházat

Érdemes tájékozódni az előrejelzésekből, azt azonban tudni kell, hogy a hegységekben nagyon gyorsan változik az idő így jobb, ha mindenre fel vagyunk készülve. A váratlan hűvös szellők, vagy a nap felhőkbe burkolózása a hegyekben gyorsan változtathat a hőérzeten. Bármikor jöhet a kék égre egy hirtelen esőfelhő, melyet a völgyekben már csak akkor látunk meg mikor felettünk van. Vigyünk magunkkal legalább egy, lehetőleg polár pulóvert, de akár két felső ruházat, egy vékonyabb és egy vastagabb sem árthat. Legyen nálunk egy könnyű esőkabát is, ami lehetőleg lábszárközépig, bokáig érő poncsó legyen. Az esernyőt, mint védekezési eszközt, felejtsük el. Egy jó, könnyű széldzseki szintén hasznos lehet.

Egyéb fontos felszerelések

Hátizsák, túrabot, étel, ital

A túrázáshoz megfelelő felszerelés kiválasztása nagyon fontos. Indulás előtt szánjunk időt rá, hogy sorra vegyük a szükséges kellékeket, mindent bepakoltunk-e, minden működik és jó állapotban van-e. Ezzel sok kellemetlen meglepetéstől, vagy egy hosszú és kényelmetlen túrától kímélhetjük meg magunkat, ami az egész élményre rányomhatja a bélyegét. Vegyük hát sorra a legfontosabbakat:

Hátizsák

Mindenképp hátizsákkal induljunk útnak, szatyor, tarisznya, válltáska nem alkalmas a Tátrában való túrázásra. A hátizsákot ne méretezzük túl, egynapos túrára egy 45 L-es zsák elég kell legyen. Teszteljük a hátizsák strapabírását és kényelmét. A vállpántoknak hosszú távon is kényelmesnek kell lenniük és nem szabad könnyen lecsúszniuk, mert ez amellett, hogy kényelmetlen, bizonyos helyzetekben még balesetveszélyes is lehet. Nagyobb túrahátizsákoknál legjobb, ha elől összekapcsolhatóak a pántok. Indulás előtt teszteljük le a cipzárak működését is, nehogy menet közben érjen meglepetés és táskavarrással kelljen töltenünk az időt a hegyekben!

Étel

Bár a menedékházakban kaphatunk hideg-meleg ételeket, ne alapozzuk erre a teljes túra ellátmányát! Legyen nálunk néhány szendvics vagy péksütemény, mert menet közben gyorsabban meg fogunk éhezni! Ha a túra alatt gyors energiára van szükség, vagy úgy érezzük, leesett a vércukrunk, jó ha van kéznél pár szelet csoki, energiaszelet vagy szőlőcukor. Persze ha van nálunk költőpénz, az mindig jól jön, ha a menedékházakban szeretnénk valami összetettebb ételt is enni. Az árak kissé magasak de megfizethetőek.

Folyadék

A legfontosabb, hogy mindig legyen nálunk elegendő ivóvíz! Bár a patakok vizei elviekben ihatóak, ma már nem garantált a tisztaságuk, ezért jobb saját magunk által hozott vizet fogyasztani. Némi gyümölcslé a cukortartalma miatt szintén hasznos lehet, de fontos, hogy a folyadékpótlás túlnyomó része tiszta vízből álljon. Egy egész napos túrára fejenként minimum 1,5-2 liter vizet ajánlott magunkkal vinni, feltéve, hogy ezen felül indulás előtt és érkezéskor a helyszínen is fogyasztunk folyadékot.

Túrabot

Nem kötelező, de igen hasznos kellék lehet. Megfelelő használattal a test terhelése jobban eloszlik, kímélhetjük a térdet, a bokát fel- és lemenetkor illetve nagyobb stabilitást is nyújt. Figyeljünk rá, hogy a magasságunknak megfelelő méretűt vigyünk, vagy állítsuk be az ideális magasságra! Nézzünk utána a helyes fogásnak, rögzítésnek és mindig így használjuk a botokat! Ez különösen fontos a meredek, láncos útszakaszokon, ahol egy rosszul rögzített túrabot akár balesetveszélyes is lehet.

Világítás

Akkor is készüljünk fejlámpával, ha nem tervezünk a sötétben túrázni, legjobb, ha mindig a hátizsákban van, mivel tudjuk: ember tervez… . Ha menet közben lemegy a nap, a jó világítás elengedhetetlen. Ne támaszkodjunk a telefonunk zseblámpa funkciójára, mivel ez nem túl praktikus, ráadásul nagyon meríti az akkumulátort. A telefon jobb, ha készenlétben van, feltöltve, világításra pedig rendes fejlámpát használunk.

Mobiltelefon

Használjuk ki a modern technika által nyújtott biztonságot! Mentsük le a térség fontosabb segélyhívó számait, és gondoskodjunk róla, hogy telefonunk legyen mindig feltöltve!

Egyéb hasznos kellékek

A fentiek voltak a legfontosabb dolgok, amiket semmiképp se hagyjunk otthon, ha a Tátrába indulunk útnak. Igény szerint egyéb hasznos eszközökre is gondolhatunk, úgy mint:

• éles, de biztonságosan hordozható kés
• elsősegélykészlet
• sátor és a hozzá kapcsolódó egyéb kellékek, szerszámok
• napvédelem: kalap, naptej, napszemüveg
• térkép, GPS, tájoló, iránytű
• izotóniás ital a víz mellé

Ez a weboldal cookie-kat (sütiket) használ azért, hogy weboldalunk használata során a lehető legjobb élményt tudjuk biztosítani.