Közepes nehézségű utak túrázóknak

Ha a tájban való gyönyörködés mellett szeretnéd kicsit a pulzusodat is megemelni, javasoljuk, hogy válassz egy közepes nehézségű túraútvonalat. Ehhez sincs szükség különleges képességekre, de nem árt, ha jó kondiban vagy, mert lesz pár trükkösebb és izzasztó szakasz is. Ezért ezeket az utakat  inkább a rendszeres túrázóknak vagy sportolóknak ajánljuk.

Kapor-völgy  •  Kriván  •  Körút a Csorba-tótól a Lorenz-hágón át  •  Csorba-tótól a Tengerszem csúcsra  •
Körút Ótátrafüredről a Vörös-torony hágón át

Kapor-völgy

Kôprová dolina

Ez egy kevéssé ismert és látogatott völgye a Tátrának, mivel sem menedékházakat, sem csúcsokat vagy hágókat nem érint. A túra kifejezetten hosszú, és nincsenek rajta kiemelkedő látványosságok. Azonban a hangulata és az út végén található Alsó-Fenyves-tó (Nižné Temnosmrečinské pleso) végtelen békéje egy alkalmat mindenképpen megér.

Nehézség: ⭐⭐⭐
Távolság: 21.2 km
Szintkülönbség fel: 684 m
Szintkülönbség le: 684 m
Időtartam: 6-7 h

A térkép megtekintése

A Három-forrástól indulunk (Tri studničky) a kék jelzésen végig a Kapor-völgyben (Kôprová dolina) haladva, míg hosszas menetelés után elérjük az elágazást, ahol a zöld, majd rövidesen a piros útra térünk. A piroson egy kis kaptatót követően érjük el a túlvilági nyugalomat sugárzó tavat. A visszafelé ugyanezen az útvonalon kell végigmennünk. Útközben megnézhetjük a Nefcer-vízesés alsó részét (Kmeťov vodopád). Ez egy több lépcsős vízesés, melyet ha egyben számolunk, akkor egyben  a Tátra legmagasabbja is. Viszont turistaként ennek csak a legalját láthatjuk, a többi része megközelíthetetlen. Az úton tovább haladva később ismét egy nem megközelíthető vízesést, a Vajanský-vízesést (Vajanského vodopád) tekinthetjük meg távolról. A vízesés egyben az úticélunkat is jelöli, hiszen az Alsó-Fenyves-tóból induló patak táplálja. A tó szépségéhez és az általa árasztott békéhez természetesen sokat hozzátesz, hogy ez az útvonal kevéssé látogatott és nincs a Tátra fő attrakciói között.

Kriván

Kriváň

A Kriván (Kriváň) csúcsra vezető túra leírása igen egyszerű. Teljesítése annál kevésbé. Az út az első lépésétől kezdve a csúcsig - egy kb. 50 méteres fejlejthetetlen élményt jelentő vízszintes útszakaszon kívül - , végtelen makacssággal emelekedik felfelé. A csúcsélmény azonban kárpótol mindenért. Fennséges látvány a különálló 2494 m magas csúcson állni, amely ott helyben a világ tetejének tűnik. Nem véletlenül a "szlovák nemzeti öntudat" jelképe a Kriván.

Távolság: 14 km
Szintkülönbség fel: 1293 m
Szintkülönbség le: 1293 m
Időtartam: 7 h

A térkép megtekintése

A fentiek alapján az útvonal váratlan fordulatokban nem bővelkedik. A Három-forrástól indulunk (Tri studničky) a zöld úton, majd ha nem adtuk fel, akkor pár óra múlva a kék útba csatlakozva megérkezünk a csúcsra. Útközben természetesen nem maradnak el a szép kilátások, de kiemelendő érdekességekkel nem találkozunk. A sziklás részen néhol láncok segítik a haladást, de nincsenek különösebb nehézségek. Maga a csúcs valóban nagy élmény. Egészen meredek oldalali és "távolságtartása" a többi csúcstól igazán tiszteletet parancsolóvá teszi a Krivánt.

Körút a Csorba-tótól a Lorenz-hágón át

Strbské Pleso - Bystré sedlo

Ez a túra nem tartozik a leglátogatottabbak közé, mégis erősen ajánlott mert tartogat pár rendhagyó élményt: Van benne felvonó, nyugodt tavak, egy vad hágó és a Fátyol-vízesés (Vodopád Skok). Emellett, mivel körtúra, nem kell kétszer ugyanazon útvonalon mennünk.

Nehézség: ⭐⭐⭐
Távolság: 11.5 km
Szintkülönbség fel: 1010 m (464m felvonó)
Szintkülönbség le: 1010 m
Időtartam: 5-6 h

A térkép megtekintése

Az út Csorba-tótól indul (Strbské pleso) ahonnan, bár gyalog is fel lehet menni a Szoliszkó menedékházhoz (Chata pod soliskom), mindenképpen ajánlatos a nyitott felvonót igénybe vennünk. Kiemelkedő élmény ugyanis a nyitott, "behuppanós" felvonóval a kb 450 m szintkülönbséget megtenni és rengeteg energiát spórolhatunk vele a későbbi útra. A menedékháztól a kék, majd sárga jelzést követve érjük el a 2300 méteren lévő Lorenz-hágót (Bystré sedlo) a Furkota-völgyben (Furkotská dolina) haladva. Ezt a völgyet néha rossz idő völgynek is szokták hívni, szinte mindig ködös és rideg. Közben útba ejtünk két hűvösen szép tavat, az Alsó- és Felső-Wahlenberg tavakat. A hágó maga elég szűk, pompás látvány nyílik belőle mindkét völgybe. A hágótól a Malompataki-völgyben (Mlynická dolina) végig a tavakkal tarkított sárga úton ereszkedünk vissza egészen a Csorba-tóig. Eközben útba esik a Tátra egyik legszebb vízesése, a Fátyol-vízesés. Ez az útvonal kevésbé népszerű, talán mert útközben nincs turistaház. Pontosan ezért ajánlott, és azért is, mert van benne egyfajta ridegség, amiben meglátszik a Tátra vadsága, amely nem minden kijelölt úton tapasztalható meg.

Csorba-tótól a Tengerszem csúcsra

Strbské Pleso - Rysy

A Magas-Tátra legnépszerűbb, és egyben turistaúton megközelíthető legmagasabb csúcsára vezető túra, kiemelkedően szép, ennek megfelelően igen közkedvelt. Népszerűségéből nehézsége sem von le semmit, a csúcsélmény fantasztikus, a kilátás döbbenetesen gyönyörű, és a csúcstól nem messze még menedékház is található.

Látvány: ⭐⭐⭐⭐⭐
Távolság: 20 km
Szintkülönbség fel: 1222 m
Szintkülönbség le: 1222 m
Időtartam: 8-9 h

A térkép megtekintése

A Csorba-tótól indulva a Menguszfalvi-völgyön (Mengusovská dolina) felvezető piros ösvényen először a festői Poprádi-tavat (Popradské pleso) érjük el. Bár a tónál időzés nagyon kecsegtető, javasoljuk, hogy ha fel akarunk jutni 2499 m magas Tengerszem-csúcsra (Rysy), ne töltsönk itt túl sok időt. Visszafelé is erre vezet az út, így akkor is megállhatunk pihenni. Innen a kék, majd újra a piros úton haladunk a Hunfalvy-völgyi menedékházig (Chata pod Rysmi). A menedékháztól tovább haladunk a piros úton egészen a csúcsig. Az út elejét az igazi Tátrai fenyőerdő hangulat övezi, majd ahogy a Poprádi-tavat elhagyjuk, bedurvul a meredekség és megindul az igazi mászás. A menedékház alatt régen láncos rész fogadott, most már létrák is segítik a haladást. A csúcsra érve olyan kilátásban lehet részünk, melyet a világon kevés helyen lehet megtapasztalni. Mivel egyetlen pontból megkapjuk a magashegységek esszenciáját: sziklás, vad csúcsok, nagy mélységek, tengerszemek. Visszafelé ugyanezen az útvonalon jövünk. Az út minden pontja lélegzetelállítóan szép, így szánjuk bőven időt a túrára, nem csak a pihenés, de a nézelődés miatt is.

Körút Ótátrafüredről a Vörös-torony hágón át

Starý Smokovec - Priečne sedlo

A Tengerszem-csúcs meghódítása mellett egyértelműen ez az útvonal a másik legnépszerűbb a Tátrában. Bár csúcsot nem érint, az útvonal változatossága és szépsége miatt talán ez a legérdekesebb egynapos kirándulás a hegységben.

Látvány: ⭐⭐⭐⭐⭐
Távolság: 17,1 km
Szintkülönbség fel: 1255 m
Szintkülönbség le: 1255 m
Időtartam: 7-8 h

A térkép megtekintése

Utunk Ótátrafüredről (Starý Smokovec) indul, ahol is érdemes igénybe vennünk a fogaskerekűt, mellyel egy alapvetően nem túl érdekes, de meredek útszakaszt spórolhatunk meg magunknak. A fogaskerekű célállomásától, Tarajkától (Hrebienok) a piros ösvényen haladunk, keresztezzük az igen látványos Tar-patakot (Studený potok), majd az Óriás-vízesést (Obrovský vodopád) elhagyva a Zamkovszky-menedékházi (Zamkovského chata) elágazásnál a zöld útra váltunk. Innen "egyenes" út vezet a Kis-Tarpataki-völgyben (Malá Studená dolina) egészen a Téry menedékházig (Téryho chata). A menedékháznál érdemes pihenéssel, evéssel feltöltődni, mert az út nagy része még hátra van. Tovább haladunk a zöld-sárga úton, majd a sárgára térünk, mely láncokkal támogatott meredek sziklákon át visz fel minket a 2352 m magas Vörös-torony hágóra (Priečne sedlo). Az út maga és a látvány is bőségesen megéri a küzdelmet. A nagyon megnövekedett turistaforgalom miatt ezen a szakaszon fokozottan figyeljünk a lehulló kövekre. A hágó után megkezdhetjuk a hosszas lefelé vezető utat, mely szintén bőven nyújt látnivalót. A hágótól a következő, Hosszú-tavi menedékházig (Zbojnícka chata) tartó szakaszon gyakran lehet találkozni zergékkel, így érdemes megpróbálnunk a szokottnál csöndesebben haladni. Ennél a turistaháznál is meg lehet állni pihenni, azonban innen még sok van vissza Tarajkáig. Tájékozódjunk a fogaskerekű menetrendjéről, mert rendkívül kellemetlen meglepetés, ha a túra végére váratlanul be kell iktatnunk egy 40 perces legyaloglást.

Ez a weboldal cookie-kat (sütiket) használ azért, hogy weboldalunk használata során a lehető legjobb élményt tudjuk biztosítani.